ТЕМА: ОСНОВНІ ТИПИ ПОКАЗНИКОВИХ
РІВНЯНЬ (НЕРІВНОСТЕЙ) І СПОСОБИ ЇХ РОЗВ’ЯЗУВАННЯ
ЦІЛІ:
навчальна:
узагальнення і систематизація знань учнів; залучення до самостійної роботи;
розвивальна:
активізація пізнавальної діяльності учнів; розвиток логічного мислення, формування вміння
грамотно формулювати власні думки;
виховна: розширення кругозору, інтересів учнів до
математики
Хід уроку
І. Організаційний етап
На сьогоднішньому уроці ми узагальнимо і систематизуємо ваші знання з
теми
” ОСНОВНІ ТИПИ
ПОКАЗНИКОВИХ РІВНЯНЬ (НЕРІВНОСТЕЙ) І СПОСОБИ ЇХ РОЗВ’ЯЗУВАННЯ”. Даній темі
хотілося б приділити особливу увагу,
тому що такі рівняння і нерівності зустрічаються в матеріалах підготовки до
зовнішнього незалежного оцінювання.Тим більше, що загального способу
розв’язування таких завдань не існує. На
попередньому уроці ми з вами поділили їх
на такі типи:
1. Найпростіші та
ті, які зводяться до них таким шляхом:
А) зведення до однієї основи;
Б) винесення спільного множника за дужки;
В)ділення обох частин на степінь.
2.Показникові рівняння і нерівності, які зводяться
до адгебраїчних:
А) зведення до квадратного шляхом заміни;
Б) однорідні.
Урок проведемо таким чином, представлення даних
типів показникових нерівностей та способи
їх розв’зання презентують деякі учні, які отримали випереджувальні
завдання.
Презентація
способів розв’зання показникових нерівностей.
2.
Виступи учнів
Презентація №1. Кушнір Олексій.
Завдання №1. Розв’зати
нерівність 3*9²х-2 > (27 )1-3х
Розв’язання:
3*9²х-2 >
(27 )1-3х.
31+4х-4 >
33-9х, оскільки 3>1, тому
1 + 4х - 4 > 3 -
9х;
13х > 6;
х > 6/13.
Відповідь: х є(-&;6/13).
Презентація №2. Зубрицький Ігор.
Завдання №2. Розв’зати
нерівність 3*4х +2*4х +1
+ 3*4х + 2 < 236
Розв’язання:
3*4х +2*4х +1 + 3*4х + 2
< 236;
4х( 3 +
2*4 + 3*16 ) < 236;
4х *59
< 236;
4х
< 4;
х < 1.
Відповідь: х є(-&;1).
Презентація
№3. Манько Денис.
Завдання
№3. Розв’зати нерівність
5х -3 < 7х-3
Розв’язання:
Домножимо обидві частини
нерівності на 7х-3>0
5х -3*7х-3 < 73 - х *7х-3;
( 35)х – 3 < 70;
х -3 < 0;
х < 3
Відповідь: х є(-&;3).
Презентація
№4. Назаренко Таня.
Завдання
№4. Розв’зати нерівність 2х
+ 21 – х < 3
Розв’язання:
2х +
21 – х < 3;
Нехай 2х = t ; t >0.
t +2/ t < 3;
t2 +2 - 3 t < 0;
(t -1) (t -2) < 0; Отже, маємо
1 < t < 2
1 < 2х < 2;
20< 2х < 21;
0 < х< 1
Відповідь:(0
; 1).
Презентація
№5. Войт Наташа.
2*4х
>6х *9х
2*22х/
2х*3х – 2х*3х – 3*32х/ 2х*3х
>0
2*(2/3)х
– 1 – 3*(3/2)х >0
Нехай
(2/3)х = t, t > 0, тоді (3/2)х = (2/3)-х
2
t - 1 – 3/ t >0
{2
t2 – t – 3 >0;
t > 0.
2(t
+ 1)*( t -3/2 ) >0 і тому t >3/2
Отже,
(2/3)х > 3/2, 0 < 2/3< 1, тому х<-1
Відповідь: х є(-&;-1).
Молодці, дуже гарно підготувалися до представлення
даних типів показникових нерівностей
та чудово презентували
способи їх розв’зання.
3.Закріплення
матеріалу.
А
зараз створимо чотири групи, ви виберете собі координатора, який отримає
завдання і розподілить їх серед членів
своєї групи, виходячи з рівня їхньої підготовки. Завдання подані у вигляді
тестів, на зразок завдань зовнішнього оцінювання,всі розв’зки мають бути в
зошиті, а бланки повернуті в кінці уроку.
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ ГРУПАМ.
1.Розв’зати
рівняння:
а)
114х-3 = 118х.
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
|
-4/3
|
-3/4
|
3/4
|
4/3
|
1
|
Відповідь:
б)5х
+5х+2 = 130.
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
|
-1
|
0
|
1
|
2
|
5
|
Відповідь:
в)
4х – 10*2х -1 – 24 = 0.
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
|
3
|
8
|
-3
|
8 і -3
|
2
|
Відповідь:
г)
4х -2*52х + 10х = 0
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
|
2
|
-1
|
1
|
0,4
|
0
|
Відповідь:
2.Розв’зати нерівності:
а)
(3/7)х2 < (7/3)
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
|
(-7;3)
|
[-7;3]
|
[3;+&)
|
(-&;-7]
|
(-&;-7) v (3; +&)
|
Відповідь:
б)
32х-1 + 32х-2 – 32х-4 < 315.
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
|
[3; +&)
|
(-&;3]
|
(3;+&)
|
(-&;3)
|
(-&;3) v (3; +&)
|
Відповідь:
Правильні
відповіді:
БВАДДГ
4.Підсумок
уроку.
Сьогодні
ми з вами розв’язували показникові
рівняння і нерівності і думаю, що такі завдання ви тепер будете вміти
розв’язувати і ніяких проблем у вас на ЗНО не виникне.Дякую вам за гарні
відповіді.
5.Домашнє
завдання.
Повторити
п.17-18.Вправи 18.16;18.21.
Немає коментарів:
Дописати коментар